3
Okt
2014
0

Förbereder ledarskap

Den här veckan började vi med det vanliga, regelbundna schemat i skolan. Det har varit en riktigt bra vecka! Jag blir mer och mer imponerad över hur väl genomtänkt de har byggt upp allting kring BSSM. Det jag tänkte skriva lite om i det här inlägget är ledarskap. BSSM är en ledarskapsskola, eller ”Ministry School”. Det handlar om att komma ut i tjänst, att bli en ”revivalist”, ett föredöme driven av Guds kärlek till världen.

En mindre del i skolan kallas AMT (Advanced Ministry Training) och här har man möjlighet att välja kurser och spår. Jag kommer under första kvartalet att gå kursen ”Preparation For Leadership” (förberedelse för ledarskap).

I kursen som började i tisdags kommer vi utforska ledarskap och inflytande. Bl a hur man lever ett fokuserat liv, uthållighet, att kunna riskera och ta misslyckanden, koppla ihop passion med naturlig talang etc. Allt tillsammans med en levande relation till den Helige Ande. Ledarskapet är knutet till föräldraskap där familjelivet diskuteras, hur uppväxten formar ens karaktär och identitet, hur man kan bygga starka framtida familjer. Den lärare jag har i kursen har även en dagskurs för mammor. Förhoppningsvis kommer Moa få möjlighet att gå denna senare i höst. Den heter ”Raising Tomorrow’s Leaders” och är en kurs om ledarskap i familjen och barnuppfostran. Det blev ett naturligt val för mig att välja detta spår av flera anledningar och det kommer bli roligt och utmanande att diskutera materialet med Moa om ledarskap i familjen / församlingen.

Nu när vi är uppdelade i mindre grupper, om fem studenter i varje, kommer också en ledare väljas i varje grupp. De första fem veckorna kommer vi turas om att leda gruppens samtal. Jag är först ut :) Så på måndag ska jag ordna mötet och se till att alla får komma till tals. Efter de fem veckorna kommer vår pastor välja ledare för varje grupp, med hjälp av intern röstning i gruppen. Det hade givetvis varit roligt och utmanande att bli permanent ledare för min grupp. Frågan är om jag behöver mer att göra :/ Studietakten har ökat och det blir bara ca 6 timmar sömn varje natt nu för att hinna med allt med jobb och min älskade familj.

Ledarskapet i Bethel Church

En stor anledning till att jag tror Gud ville att vi skulle åka till Bethel för två år sedan var för att jag skulle få se hur en församling kan byggas på ett annat sätt än vad jag var van vid. Det var först efter konferensen, alla möten och upplevelser, på hemvägen, som jag förstod att detta kanske var det viktigaste jag fick med mig hem.

Bethel Church i Redding har funnits i över 60 år men det var i mitten på 90-talet, då Bill Johnson blev pastor, som ledarskapet förändrades för att få det balanserat och kraftfullt. Principen är egentligen ganska enkel, men samtidigt så svår: Att bekräfta och hedra varje ledare för dennes specifika funktion i kyrkan.

Bibeln talar om de fem tjänstegåvorna. (Ef 4:11-13). Vers 13 säger att vi behöver alla tjänstegåvorna ända fram till Jesu återkomst. Det intressanta är att tre av gåvorna som nämns kan de flesta i kyrkan relatera till: evangelisten, läraren och herden (pastor på latin). Men aposteln och profeten talas det inte så mycket om. Första Korintierbrevet beskriver dessutom om en slags inbördes rangordning. I 1 Kor 12:28 står det:

Gud har i sin församling för det första satt några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare andra till att utföra kraftgärningar …

Det som hände i Bethel var att de satte apostel och profet först, eftersom de enligt Bibeln har en unik gåva att fokusera på Guds rike, visionen och uppdraget, bygga och kultivera församlingar, skapa starka team, peka ut riktning osv. I dagsläget har lärarna fullt fokus på att undervisa, herdarna tänker på människorna i församlingen, evangelisterna på att nå nya människor, predika evangeliet osv. Alla hedrar varandra för den specifika uppgift som Gud har gett dem. Var och en för sig är tjänstegåvorna nischade och obalanserade. De behöver varandra och församlingen behöver dem alla!

Blev väldigt glad när jag i veckan såg den här artikeln i Världen idag:

Tjänstegåvor förenades för Sveriges framtid

Tänk om vi i Sverige fick bygga församlingar som inte är platser för föreningsverksamhet och mänskliga rådslag, utan platser där Gud får uppenbara sin härlighet. Men då måste vi träda inför Guds ansikte och bygga efter Guds plan – med alla fem tjänstegåvorna.

Det finns stor mångfaldighet i Guds rike och varje person har en specifik uppgift och plan. Ja, det finns ingen som kan ersätta just Dig. Du föddes i den här tiden för en speciell anledning. På bibelskolan lär vi oss att utforska våra gåvor och bekräfta varandra för det som Gud skapat oss till att vara. Det är härligt att komma in i Guds plan för just mitt (och min familjs) liv och låta Honom leda! Men vi behöver hjälpa varandra.

Är du intresserad av att läsa mer om de fem tjänstegåvorna skulle jag rekommendera David Wellstams bloggserie – Tjänstegåvorna i församlingen

Mångfalden av gåvor genomsyrar allt här i skolan och kyrkan, vilket också ger en bra balans i undervisningen. Som exempel har vi en vanlig vecka Dann Farrelly i bibelundervisning (lärare), på tisdagar undervisar Bill Johnson (apostel), på onsdagar Kris Vallotton (profet), på torsdagar Chris Overstreet (evangelist), och många fler talare. Eftersom de undervisar/predikar inom ”sina områden” blir varje pass väldigt inspirerande och utmanande!

Ha en riktigt trevlig helg!

Taggar

- - -

Du kanske också gillar

Lovsång på BSSM
Jesus, tack för Bethel Church!
Alexander kramar Kris
Examen från BSSM 1st year
Sista officiella skoldagen
Sista dagarna på BSSM
A School of Healing and Impartation
Helandeskola